måndag 23 mars 2015

Recension: Lejonet&Björnen Italiensk Vanilj

"Glass med vaniljsmak"

Jag vill för det första be om ursäkt för min frånvaro under den senaste tiden, jag är just nu inne i en mycket tuff studieperiod, och behöver därför prioritera min tid mot saker som inte innefattar förtärande av glass.

Med det sagt så har jag dock ett lager utav redan skrivna recensioner jag tänkt fortsätta publicera på en veckobasis.

Lejonet&Björnens sobra förpackning hos sin storsäljare stoltserar med en kraftig vaniljstång under dess logga. Lätt som en fluga, och med relativ lång innehållsförteckning är mitt initiala intryck ganska skeptiskt. 
Lejonet&Björnens generella kvalitet är dock hög, så hugger jag försiktigt in på den vita massan under locket.



Likt sin ekologiska tvilling är detta en vit glass till utseendet, stora svarta prickar utav vaniljstång ger ett trevligt utseende åt den kritvita basen.

Konsistensen är lätt, fluffig, och något seg med en bra smälttid.
Bästa liknelsen jag kan ge är till gelato, denna känns något mer syntetiskt är färsk sådan men är ändå flera klasser ovan billigare producenter.

Denna glass är en utav de många i ledet som skippar grädde i förmån för andra fettkällor (vanliga varianter är kokosmjölk, smör, palmolja etc.)
Lyckligtvis har Lejonet&Björnen valt smör som ju likt bacon eller mörk choklad gör nästan allt bättre.

Smaken är i grunden bra, men jämfört med dess ekologiska motpart saknar den en viss smörig fyllighet och balans jag fann hos sistnämnda.
Ihop med den lätta glassbasen blir resultatet även enligt min mening lite väl milt, trots en intressant och god eftersmak.
Det är dock en högkvalitativ glass som jag framför allt kan se kan vara ofantligt god under en varm sommardag.

Sammanfattat är detta en ok vaniljglass som passar bra för gelatoälskaren. Jag råder dock hellre till ett inköpt av den kravmärkta varianten de även säljer då denna är något vassare på alla punkter!




Glassguruns Kommentar:
Lite väl mesig och lätt vaniljglass, dock otroligt bra balans och en kul smakprofil!

Förpackning:
Snygg stilren design som sticker ut!

Köpa igen?
Nej (Deras ekologiska är bättre)

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva (rek 43:-) Tack Lejonet&Björnen!
Inköpsställe:  Ica Gränby Uppsala 
Storlek: 500ml  (vikt=345g)
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 201
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6,5 / 10
Balans: 3 / 5 
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 3 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 16,5 / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar