onsdag 11 februari 2015

Recension: Olof Viktors Tahitivanilj

"Gräddglass med vanilj"

Från ett utav Sveriges bästa konditorier kommer här en blytung vaniljglass i lyxförpackning till ett pris som matchar.

Den otroligt stilrena plastburken väger in på rejäla 495 gram, och innehållsförteckningen är nära på poetiskt kort.




Visuellt är detta en mycket aptitligt upplevelse!
En lätt gultonad glassbas möter min blick med tydliga prickar från tahitivaniljen, ingenting som knockar en baklänges, men en trevlig indikator på kvalitén glassen håller.

Tyvärr är det exemplar jag plockat upp frysskadat, detta innebär att jag ej kommer att kunna bedöma kvalitén på just konsistensen. Mellan de iskristaller som tyvärr hunnit bildats i glassen anar jag dock en hybrid  mellan härligt krämig men samtidigt luftig konsistens.

Smaken är dock intakt och är kort och gott riktigt riktigt bra!

En lätt ton av mjölk och grädde blandas med en påtaglig men aldrig för intensiv sötma.
Vaniljen är där som en konstant påminnelse i bakgrunden, men tar aldrig överhanden. Bourbonsmaken gör den sällskap, men är relativt försiktig jämfört med många utav dess konkurrenter vilket framhäver tahitivaniljens övriga nyanser och ger en något sötare upplevelse.
Till min glädje känner jag även en hint utav äggula, något som för mig är nära på ett måste för att jag skall anse att en glass är riktigt bra.

Detta är en premiumvanilj för de som inte riktigt trivs med Bourbonkaraktärens något distinkta smakprofil, men ändå ej står ut med alla taffliga vanillinprodukter som huserar Sveriges frysdiskar.

Då konsistensen är förstörd i detta ex har jag svårt att sätta ett betyg på konsistensen, men är villig att förbise detta på rankinglistan då precis allt annat är utav yppersta klass.

En stark rekommendation, och ett starkt bidrag som jag på förhand tror kommer vara med och slåss om prispallen!




Glassguruns Kommentar:
Trots frysskada levererar denna glass och jag kan inte annat än att rekommendera!

Förpackning:
Stilren, vit, ljus plastburk som känns lyxig. En värdig behållare till det fantastiska innehållet

Köpa igen?
Ja

------------------------------------------------------------------------
Pris: Gåva Tack (rek 79:-) Olof Viktors
Inköpsställe:  Uppsalas Ostbod Saluhallen Uppsala 
Storlek: 500ml  (vikt=493g)
Ekologisk: Nej men helt och hållet tillsattsfri!
Kcal / 100 ml: NA/Men HÖGT
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 10 / 10
Balans: 5 / 5 
Konsistens: ? 
Ätvärde: 3,5 / 5
-----------------------------------------------------------------------
Totalt: 18,5 + (0)/(5) / 25 
-----------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar