lördag 27 juli 2013

Recension: Ben&Jerrys Half Baked

"Vaniljglass med Kakdeg blandat med Chokladglass med Browniebitar"


Denna smak såg jag verkligen fram emot, en klassiker på glasshyllan jag avgudade i forna dagar, och en stående favorit i biosalongen, alltså en perfekt glass att inviga bloggen med !

Efter att ha slitit upp locket blev jag dock lite fundersam, synen som möter mig är en salig blandning av halvsmält vaniljglass och chokladglass som tillsammans bildar en beigeaktig röra, inte särskilt aptitretande. Jag väljer att enbart smaka glassen först, och mina farhågor besannas. Den eminenta vaniljsmaken blandas med den lite lättare av Ben&Jerrys olika chokladsmaker, och även om även denna mix är god lever den inte riktigt upp till beståndsdelarna. Då jag gräver vidare byts mitt skeptiska ansiktsuttryck dock långsamt ut mot ett barnsligt leende, i glassen väntar de delikata browniebitarna och kakdegsbollarna på mig, och det känns lite som en skattjakt då jag mular i mig glassen i jakten på godsakerna jag vet väntar på mig. Dock väcker detta i bakhuvudet frågan, är det verkligen bra att glassen i sig hamnar så pass mycket i bakgrunden, speciellt då den faktiskt är av hög kvalitet ?
Men barnet inom mig trycker snabbt detta åt sidan och i slutändan landar denna högre än vad jag trodde den skulle göra. En god glass som lever på inblandningarna ( jag hoppas innerligt på framtida crossovers med vanilj / browniebitar och choklad / kakdegsmixar )























Glassguruns Kommentar:
Jag förstår grundtänket, ”det bästa av två världar”, och Ben&Jerrys kan absolut vara något på spåren. Ben&Jerrys levererar nästan alltid med genomgående hög kvalitet och denna smak är inget undantag. I denna skapelse slutar det dock med att smakerna får kämpar om uppmärksamhet, och sammanfattningsvis är glassen ett sämre alternativ än Cookie Dough och Chocolate Fudge Brownie, trots att den är god.

Förpackning:
Lekfull ,snygg, och inte helt oväntat en fusion av "Chocolate fudge Brownie" och "Cookie Dough".

Köpa igen?
Inte då Lidls variant finns för halva priset ...

--------------------------------------------------------------------------
Pris: 54 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 220
--------------------------------------------------------------------------
Smak: 8 /10
Balans: 2 / 5
Konsistens: 4 /5
Ätvärde: 3 / 5
--------------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25
--------------------------------------------------------------------------






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar