tisdag 26 november 2013

Recension: Sänkdalens Gård Blåbär

"Blåbärsglass"

Ibland är det lätt att jag glömmer bort hur pass god en enkel glassmak kan vara, hur pass långt man kan komma med simpla medel, och att allt ibland inte behöver vara uppskruvat i hundratals variationer och utföranden i jakten på det perfekta.
De senaste glassarna jag recenserat har varit sköna påminnelser om detta, och dagens bidrag från Sänkdalens Gård är inget undantag.

Jag vågar utan att skämmas påstå att Svenska/Nordiska blåbär nog är de bästa i världen. De har en betydligt fylligare mer komplex smak än blåbär odlad på andra kontinenter, speciellt jämfört med de Amerikanska blåbären som inte ens är samma typ utav bär. Detta är en slags klen tröst frambringat av av det horribla klimat vi i Norden annars behöver genomlida.

Det är därför ytterst angenämt att se den härligt rödlila kulören då jag öppnar locket till halvlitersförpackningen. Jag skymtar dessutom flertalet bitar av blåbärsskal, och efter att ha läst innehållsförteckningen nöjt konstatera att detta är "the  real deal".

Som vanligt har Sänkdalens gård använt sig av sylt i sin glass, något jag älskar då jag i samband med det slipper tugga på frysta, vattniga frostiga fruktbitar som förstör glassens konsistens.
Det märks dock direkt att de använt en sylt med högt fruktinnehåll, smaken är djup, koncentrerad och precis lagom söt.
Jag personligen älskar blåbär i alla dess former, blåbärspaj, blåbärssylt, blåbärskompott, sockrade, med mjölk eller att äta rent av. Därför känns det oerhört kul att äntligen hitta en tillverkare som lyckats med smaken utav detta bär in i minsta detalj.
Jag konstaterar även nöjt att denna smak även besitter den gräddighet jag numera associerar med glass från Sänkdalens Gård.

Att ett så pass nystartat företag som Sänkdalen Gård redan nu har en egen smaksignatur är både imponerande och roligt. Precis som att jag direkt kan känna att en glass är från Häagen-Dazs tack vare den smöriga, ägguleaktiga smaken, kan jag peka ut glass från Sänkdalens gård då det känns som att äta smaksatt flytande grädde ( alltså underbart ! ).

Glassen i sig är mycket len och som alltid luftig, men får även härliga brytningar i konsistensen tack vare de sträva blåbärsskalsbitarna .
Normalt sett brukar jag uppskatta att Sänkdalens glass är så pass luftig och len som den är. I just detta fallet hade jag dock gärna sett att de istället satsat på en tyngre glass då jag är övertygad om att fruktsmaken skulle lyfts ytterligare ett snäpp med en mindre procentandel av luft i glassen.

Sammanfattat är detta den idag bästa blåbärsglass jag hittills funnit på marknaden med en naturtrogen fyllig smak, dock hade den gärna fått vara ännu fylligare och tyngre. Faktumet att det enbart är en smak, hjur pass god den än är medför också att den i slutändan känns lite enformig.


Underbar rustik design !

Smaken sammanfattad i en bild



















Glassguruns Kommentar:
Otroligt trevlig glass, och återigen visar Sänkdalens Gård hur en fruktbaserad glass bör smaka, jag hade dock mer än gärna sett en fylligare smak och mer tyngd i själva glassen på just denna smak. Dessutom står den sig slätt jämfört med den underbara "Skogsglänta"

Förpackning:
Helt underbart designad med ett färgschema som för mina tankar direkt till en bunke fylld med blåbär, troligtvis min favorit hos Sänkdalens Gårds' sortiment !

Köpa igen ?
Till bakverk och dylikt absolut !
------------------------------------------------------------------------
Pris: 25 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 143
------------------------------------------------------------------------
Smak:  =  7 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar