söndag 3 november 2013

Recension: Häagen-Dazs Vanilla Caramel Brownie

En uppdatering om vad som händer på bloggen:

Ni som följer mig via RSS har säkert märkt att jag har uppdaterat den som en galning idag, jag ber om ursäkt för denna spam, men kan nu glatt och nöjt konstatera att jag gjort om samtliga äldre recensioner efter den nya betygsmallen, förpackningsbedömning och dessutom fixat flertalet bilder som hade fel format. Ta gärna en titt på de lite äldre recensionerna för att se om just din favorit har fått ett nytt betyg !

/Glassgurun





"Vaniljgräddglass med browniebitar och kolasås"

Det skedde då jag handlade i mitt lokala COOP, jag slängde ett trött öga mot deras Häagen-Dazs kyl som jag vid detta laget troligtvis känner till bättre än personalen själva.
Men denna dag var speciell, plötsligt hade en ny smak uppenbarat sig bland alla bortglömda "Strawberries and cream".

Bilden skvallrade om något nästan erotiskt gott, brownies, kolasås, vaniljglass,  helt enkelt det bästa av tre världar och en smakkombination som redan nu kändes klockren då den täcker in både fräscht, mustigt, klibbigt, lent, segt och sött på samma gång.

Efter att ja öppnat förpackningen trissas mina förhoppningar upp ytterligare, vaniljglassen ser lika superb ut som varligt, och här och där under ytan hägrar trolskt lockande browniebitar.
Min första sked får med sig en bit vaniljglass, och en rejäl klick kolasås. Precis som jag väntade mig är båda dessa superba, Häagen-Dazs tillverkar verkligen utan tvivel den bästa vaniljglassen jag smakat i Sverige ( hittills ), den är fyllig, len och lagom tung med en perfekt balans mellan vanilj och socker.
Nästan lika bra är kolasåsen som är mustig, söt och underbart seg, jämfört med de många konkurrenterna som finns på marknaden är Häagen-Dazs kolasås i nästansamtliga fall i en klass för sig själv och verkligen andas kvalitet.  De som testat deras "salted caramel" eller "dulce de leche" vet precis vad jag menar.

Med två av tre fullpoängare lämnar detta browniebitarna med ett enormt ansvar för att hålla uppe den övrigt höga kvalitén. Men efter att ha tagit en tugga av den först tvingas jag ledsamt konstatera att så inte är fallet. Med Ben&Jerrys "Chocolate fudge brownie" i färskt minne tvingas jag nedstämt konstatera att dessa är betydligt torrare och inte alls lika sprängfyllda med smak. Då dessa bitar dessutom är flera till antalet, har en dominerande mörk smak och är relativt stora blir resultatet att de två andra komponenterna ( såsen och glassen ) med sin lättare smakton nästan försvinner.

Glassen är absolut inte dålig, den är helt klart bättre än det mesta som annars finns ute på marknaden, men då jag i min fantasi tänker på glassen som kunde ha varit om alla delar fallit på plats försvinner lystern från mina ögon och jag blir nästan nedstämd.
Således dras ännu en annars superb glass ned av en ynka detalj. Och det är besviket jag jag ger denna glass ett betyg som ligger under tjugan, för trots två rätt av tre är det fortfarande helheten som räknas !























Glassguruns Kommentar:
En besvikelse trots alla sina kvaliteter, en glass med sådan stor potential förstörd av en så pass liten detalj. om de bara fixar brownibitarna kommer Häagen-Dazs sitta på ett magiskt recept !

Förpackning:
Om möjligt ännu lyxigare och mer inbjudande än vanligt, brownibiten som är täckt av ett lager med klibbig kletig kolasås väcker direkt godismonstret inom mig !

Köpa igen?
Nej, Ben&Jerrys gör denna typ av glass så mycket bättre !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 233
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 2 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 16 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar